Przejdź do głównej zawartości

Wegański bigos


Wegański bigos z dodatkiem kiełbaski sojowej



Nie wiem jak w waszych domkach, ale u mnie mój mąż po prostu bardzo lubi. Hmm tak naprawdę to ja przygotowywałam poszczególne składniki a całą resztą doprawiania, mieszania i pilnowania zajmował się jak zawsze mój mąż. W sumie, proces przygotowania bigosu zaczął się parę miesięcy wcześniej na grzybobraniu, tak więc mogliśmy użyć własnych suszonych grzybków. 😊 Bigos wyszedł znakomity, i nawet moja mama która nie lubi grzybów, aż wręcz je wyciąga z potraw jeśli się tam znajdują, powiedziała że bigos był przepyszny i że taki mogę robić częściej. Jeśli jesteście ciekawi jak rzeczywiście smakował, zachęcam do skorzystania z przepisu.
Jest to przepis na bigos który robiliśmy 3 dni. Z każdym dniem co raz lepszy 😊


Przepis:

Składniki:

1,5 kg kiszonej kapusty ( w tym 0,5 kg z marchewką)
300 g pieczarek portobello
30- 60 g suszonych grzybków ( podgrzybki, borowiki, kozaki)
6 suszonych śliwek
10 suszonych pomidorów (mogą być te w oliwie)
4 ziela angielskie, 3 liście laurowe, 6 jagód jałowca, 1 łyżeczka naturalnej przyprawy do bigosu
sól, pieprz, papryka słodka, majeranek
3 parówki sojowe wędzone
125 ml wytrawnego czerwonego wina

Wykonanie:

Dzień I

1. 1 kg kapusty odcedzamy nad miską i przepłukujmy, 0,5 kg tylko odcedzamy. 

Uwaga: Dlaczego nad miską? Bo woda z kapusty może nam się przydać do doprawienia kapusty, a i tak szkoda tak dobrej wody, można później śmiało wypić i dostarczyć witaminki C 😊
2. Kapustę szatkujemy i wkładamy do garnka, zalewamy wodą, tak żeby jedynie przykryć kapustę, dodajemy ziela angielskie, liście laurowe, jagody jałowca i 1 łyżeczki soli. Gotujemy do miękkości. Kiedy kapusta ostygnie odstawiamy na noc w chłodne miejsce.
3. Suszone grzyby namaczamy na noc w odrobinie wody, tak, żeby przykryło grzybki.
Wybieramy ilość grzybów miedzy 30g a 60g ja dodałam 60 g ale aromat grzybów był mocno wyczuwalny więc jeśli nie lubicie mocnego aromatu dodajcie trochę mniej.

Dzień II


1.Włączamy kapustę na małym ogniu, pamiętajmy że trzeba od czasu do czasu zamieszać, za nim kapustę doprowadzimy do wrzenia. Przygotowujemy portobello i grzyby.
2. Oczyszczamy portobello kroimy w drobną kostkę, i smażymy doprawiając solą i pieprzem.
3. Grzyby odsączamy z wody kroimy w kostkę i dodajemy do portobello i jeszcze przez chwile podsmażamy, dodajemy do kapusty, wlewamy również wodę z moczenia grzybów  i gotujemy całość przez 30 minut. Doprawiamy przyprawą do bigosu około 1 łyżeczki
4. Kiedy bigos ostygnie odstawiamy w zimne miejsce.

Dzień III


1. Ponownie włączamy kapustę i doprowadzamy do wrzenia.
2. Suszone śliwki i pomidory kroimy w kostkę i dodajemy do kapusty.

3. Parówki sojowe kroimy w kostkę i podsmażamy na patelni dodajemy do bigosu.


4. Kiedy bigos zacznie się gotować dolewamy wina. Całość gotujemy przez około 1 godziny, bez przykrycia żeby nadmiar płynów wyparował.

Pamiętajmy o mieszaniu bigosu, żeby się nie przywarł.

Całość doprawiamy jeszcze solą, przyprawą do bigosu, pieprzem, dodajemy również około ½ papryki słodkiej i ½ łyżeczki majeranku, tak aby nam odpowiadał smak. Jeśli bigos jest za mało kwaśny dolewamy powoli wody z kiszonej kapusty. Ja dolałam 1 chochelkę.



Kapusta z każdym dniem nabiera coraz to lepszych smaków. Pamiętajmy tylko, żeby trzymać ją w chłodnym miejscu, a każdego dnia doprowadzić do gotowania.

Komentarze

  1. Jadłam niedawno w restauracji - pyszny!
    Wcale, ale to wcale nie brakowało mi dodatku mięsa.
    :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam wegański bigosik, coś pysznego. :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania moich postów

Popularne posty z tego bloga

Ciasto na pierogi (100 pierogów)

Delikatne, elastyczne ciasto na pierogi Za pewne wiele osób, szuka idealnego przepisu na ciasto pierogowe. Jeśli lubicie takie delikatne, rozpływające się w ustach pierogi , ten przepis na pewno przypadnie Wam do gustu.   Z tego ciasta na prawdę wychodzą pyszne pierogi.  Kochani w komentarzach niektórzy piszą, że użyłam dużo soli, jednak ciasto na prawdę nie było mocno słone, ale jeśli uważacie, że soli jest faktycznie za dużo, to nie dodawajcie. :)

Sernik z serka Skyr

Przepis na ten sernik dostałam od mojej mamy. W oryginalnym przepisie jest użyty twaróg półtłusty, a że w Danii nie ma dostępu do twarogu użyłam serka skyr w wiaderku o smaku waniliowym.  Skyr jest islandzkim wyrobem mlecznym podobnym do jogurtu, chodź mi w smaku bardziej przypomina serki homogenizowane.  Ciasto jest genialne, smakowało całej rodzince. Po prostu rozpływa się w ustach. Dlatego z czystym sumieniem mogę wszystkim polecić.

Wegetariański obiad po śląsku

Kluski śląskie z wegańską roladą i modrą kapustą z sosem al'a pieczeniowym Dzisiaj miałam ochotę na typowo śląski obiad, kluski, rolada i kapusta modra. A że jestem wegetarianką zaczęłam się zastanawiać jak mogę przyrządzić wegetariańską roladę. Postanowiłam troszkę pokombinować licząc się z tym, że coś może nie wyjść. Jednakże mój strach miał tylko wielkie oczy, gdyż rolada wyszła idealna, smakowita, perfekcyjna. Z czystym sumieniem mogę polecić każdemu.  Zapraszam was na wegetariański śląski obiad ...