poniedziałek, 12 grudnia 2016

Rokietta siewna - Rukola

Rokietta siewna czyli rukola - 

właściwości odżywcze 


Rukola jest pochodzenia śródziemnomorskiego i należy do rodziny kapustowatych. Ma bardzo charakterystyczny smak, lekko orzechowy i pikantny. 

Zapraszam do przeczytania trochę informacji o rukoli

...




Rukola zawiera bardzo mało kalorii i tłuszczu (na 100 g jedynie 25 kcal i 0,7 g tłuszczu)

Dodatkowo zawiera białko, węglowodany, błonnik, oraz witaminy  A, B6, C, K. Oprócz tego zawiera wapń, żelazo, magnez, potas. 

Witamina A - poprawia widzenie, pełni ważne funkcje w życiu każdej komórki, we wspomaganiu odporności oraz prawidłowej budowie i działaniu skóry. 

Witamina B6 - witamina ta odgrywa główną rolę w regulacji procesów psychicznych. Stabilizuje stężenie glukozy we krwi oraz zapewnia prawidłowe działanie układu nerwowego i odpornościowego. Oprócz tego witamina bierze udział w wytwarzaniu hemoglobiny. 

Witamina C -  czyli kwas askorbinowy. Wzmacnia naszą odporność, tkankę łączną, przyspiesza gojenie się ran. 

Witamina K - ma bardzo ważne znaczenie dla krzepnięcia krwi i tworzenia się kości. 

Wapń - ma ogromne znaczenie dla stanu naszych kości i zębów.

Żelazo - ważny składnik hemoglobiny.  Żelazo, w połączeniu z witaminą C pomaga wchłanianie żelaza. 

Magnez - mikroelement ten jest niezbędny w wielu reakcjach biochemicznych, wspomaga działanie enzymów, mięśni oraz nerwów. Zapewnia zdrowe zęby i kości. Reguluje rytm serca. 

Potas - jest niezbędny do regulacji ciśnienia krwi, skurczów mięśni, kurczliwości serca i wydzielania insuliny. Potas bierze udział w utrzymaniu równowagi płynów w organizmie. 

Rukola dzięki obfitości aminokwasów siarkowych ma działanie bakteriobójcze. Związki te odpowiadają za ostry smak rukoli. 

Warto do swojej diety wprowadzić rukolę i wykorzystać jej drogocenne właściwości. 

Jako dodatek do sałatek, lub samą rukolę, podaną z gotowym daniem. 

Ostatnio rukolę podałam do ziemniaczków i kotletów jedynie wymieszaną w dresingu. 


Przepis:

Składniki:

100 g rukoli

3 łyżki oliwy

3 łyżki wody

sos sałatkowy czosnkowo ziołowy 9 g

Wykonanie:


1. Rukolę myjemy na sicie

2. Sos sałatkowy mieszamy z oliwą i wodą i odstawiamy na 10 min.

3. Do rukoli wlewamy sos sałatkowy całość mieszamy.

4. Podajemy jako dodatek do obiadu. 




2 komentarze :

  1. Lubie rukole jako dodatek Samej nie jadam zbyt często ale w sałatach jest bardzo fajna! Niemniej jednak o tej porze roku nie jadam jej zbyt często

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania moich postów